Dinsdag 23 april busreis naar Ahmedabad

24 april 2019 - Ahmedabad, India

Vanmorgen hebben we nog eenmaal op het dakterras van het hotel ontbeten,
erg leuk om zo te kunnen ontbijten, met uitzicht over de stad en het stadspaleis !
Nu zijn we in het Marriott-hotel in Ahmedabad, in de staat Gujarat.
In deze staat mag geen alcohol gedronken worden.

Ook een heel luxe hotel hier, maar met wat andere prijzen:
een kopje groene thee kost hier 225 roepies, dat is € 4,--.
En we blijven hier dan ook nog maar een halve nacht,
want om half 4 rijden we richting het vliegveld om naar het zuiden te gaan.

Mahatma Gandhi heeft hier gewoond en ook de huidige minister-president woont hier.
In deze staat wonen meer mohammedanen en de kleding van de vrouwen ziet er anders uit:
ze dragen van die bovenstukjes, dan een stuk blote buik en dan een soort van sarong, geen sluiers.
De kleuren zijn vaak aubergine.
Het ziet er hier wat netter uit op straat: geen hopen vuilnis langs of in de goot.

Na geluncht te hebben in het hotel, gingen we het Gandhi museum bezoeken.
Dit bevindt zich op de plaats waar hij met zijn gezin gewoond heeft.
Hij had gestudeerd voor advocaat in Engeland en heeft daarna gewerkt in Zuid-Afrika.
Na deze ervaringen (met discriminatie),
ging hij weer in India wonen en ging ideeën uitdragen over gelijkwaardigheid.
Hij stichtte hier in Ahmedabad een leefgemeenschap, waar zeer sober werd geleefd.
Gandhi wilde zo weinig mogelijk spullen om zich heen,
alleen wat hij nodig had en ging ook zijn eigen kleding spinnen en weven.
Tevens predikte hij vrede en hij liep diverse marsen door India met een groot aantal volgelingen.
Omdat de Engelsen hier toen de macht hadden, en de Indiërs dus overheersten,
was hij voortdurend in een vredig protest hiertegen.
Zo is hij ook diverse malen in hongerstaking gegaan toen hij in de gevangenis zat.
Een dag nadat in India de onafhankelijkheid werd uitgeroepen,
is Gandhi vermoord door een hindoe, hij was toen 79 jaar oud.
Het was een indrukwekkend verhaal, wat jullie waarschijnlijk wel min of meer kennen.