Donderdag 25 april Thekkady

26 april 2019 - Idukki, India

Vanmorgen zijn we heel vroeg opgestaan, om per boot een natuurreservaat te bezoeken.
Om half 7 vertrokken we en het was koud, mede doordat het de vorige avond flink geregend had.
Maar met een zwemvest om was het uit te houden in ons t-shirtje.
Het was een mooie tocht zo door de jungle, hier moeten tijgers en olifanten leven,
maar we zagen hoofdzakelijk vogels.
In dit park wordt ook de Indiase tijger opgevangen, die sterk bedreigd is.
De tijger leeft eigenlijk helemaal niet meer in het wild, alleen in wildparken.

Daarna gingen we pas ontbijten (helemaal niet erg hoor) en dáárna ging Henk, met nog 5 andere
mede-reizigers, een voettocht door de jungle maken. Hij kreeg speciale kousen aan tegen de bloedzuigers.
Eerst liepen ze naar een vlak terrein, waar ze een tiental bizons zagen met 1 jong.
Daar vlakbij was een boomhut, want er kwam wel eens een olifant voorbij of een zwarte beer
en dan kon je gauw de boomhut inklimmen. Ook zagen ze nog 4 edelherten.
Daarna liepen ze naar bergachtiger gebied, waar ze vooral vogels zagen en daar kwamen ze ook
een groep zwarte apen tegen, slingerapen met een staart van een meter.
Het was een wandeling van 7 km en duurde 2,5 uur.

Zwaar bezweet kwam Henk weer bij het hotel en dook al gauw het zwembad in,
daar zagen we dat het 34 graden was, valt mee dus.
Om half 4 bezochten we nog een kruidentuin, wat ook weer interessant was.
We zagen o.a. kruidnagel, nootmuskaat, kardemom, kurkuma, piment, peper en kaneel.
Er was een winkeltje bij, waar ik chocola en garam massala (kruidenmengsel) heb gekocht,
beide komt uit deze streek.

Ik moet nog even melden, dat het voedsel in het zuiden anders is dan in het noorden.
Daar wordt veelal naan of roti e.d. gegeten, hier is het vooral basmatirijst.
In het noorden zie je veel curry’s, in het zuiden is kokos het hoofdingrediënt voor sauzen.