Woensdag 17 april Jaisalmer

18 april 2019 - Jodhpur, India

Het was een heel drukke dag vandaag, wat hebben we veel beleefd !
Onderweg naar Jaisalmer, wat we wilden bezoeken (350 km rijden), stopten we bij een boerderij.
Tamara vroeg of we even mochten kijken, voor een fooitje,
en we begroetten een gezin en een paar geiten.
Jaisalmer ligt midden in de woestijn. Boven de stad uit rijst een heel lange burcht op,
wat nog bewoond wordt door burgers.
De gebouwen hier zijn opgetrokken uit zandsteen, broos steen dus en er gaan 2 verhalen:
door het vele toerisme wordt er teveel water aan de grond onttrokken,
waardoor de boel verzakt en doordat het vaker regent, worden de stenen poreus, waardoor het afbrokkelt.
De burcht is werelderfgoed, dus zal, naar ik aanneem, toch wel goed onderhouden worden.
Alles is uit geel zandsteen en daarom noemen ze het de gele stad.
De stad hiervoor, Bikaner, wordt de rode stad genoemd en morgen gaan we naar de blauwe stad, Jodhpur,
waar de huizen blauw zijn geschilderd.

Na de lunch vertrokken we naar het hotel, waar we, na even te zijn opgefrist,
in 2 jeeps stapten (op safari noemen ze dat) om op kamelentocht te gaan.
We waren een kwartier op weg, toen we moesten stoppen voor spoorbomen,
terwijl we op de hele reis nog geen trein gezien hadden.
Maar ja hoor, na een kwartier wachten, kwam er een trein langs.
Ook sensatie voor de seinwachter, die eindelijk wat te doen had, er stonden wel 5 auto’s te wachten !
Na een uur achterin de jeep, kwamen we bij de kamelen aan, het was inmiddels kwart over 6.
Ik vond het nogal eng om op zo'n kameel te klimmen, moest Henk goed vasthouden,
gelukkig duurde het maar ruim een half uur,
toen namen we pauze en hebben we gewacht tot de zon onderging.
Dat was prachtig, zo tussen de liggende kamelen.
Het laatste stukje heb ik gelopen (ik was niet de enige, hoor).
Terug met de jeep was weer een heel avontuur, in het donker,
met af en toe "off the road" en een vaartje van 60 km.
Om kwart voor 9 was er nog een buffet in de buitenlucht mét muziek.
Het was een lange dag en morgen gaan we om half 6 weer op !!