Woensdag 10 april

11 april 2019 - New Delhi, India

Vandaag was onze eerste volle dag in New Delhi.
We hebben een busje en een gids, Tamara, tot onze beschikking.
In zeer druk verkeer zijn we vandaag van Moslim-tempel naar Sikh-tempel,
naar Hindoe-tempel en naar Bhoeddistische tempel gereden.
Bij de eerste werden we gekleed in een gewaad, bij de Sikh droegen we allemaal iets op ons hoofd
en bij de andere twee was een schouderbedekking voldoende.
Het meest bijzondere vonden we de Sikh-tempel, daar werden 10.000 maaltijden per dag geserveerd,
iedereen is daar welkom, ook wij hadden kunnen aanschuiven.
We mochten een kijkje in de keuken nemen en hebben wat foto's gemaakt.

Verder hebben we de crematieplaats van Mahatma Gandhi bezocht, nu een heiligdom, en de India Gate,
een herdenkingsplek voor Indiërs die in de 1e Wereldoorlog in Europa vochten,
toen behoorde  India immers nog aan Groot Brittannië.

Rijdend door de stad (maar ook vaak in de file staand),
zien we doodgemoedereerd koeien en honden op de weg staan en liggen.
Er wordt ook voer voor ze neergelegd en af en toe zien we een zwerm vogels,
daar wordt zaad voor gestrooid. Ze zijn dus erg diervriendelijk.
Er wordt ook absoluut geen rundvlees gegeten, wel kip en geit.

Onze gids Tamara, die al 10 jaar in India woont, had ook 6 fietstaxi's voor ons gereserveerd.
Dat was een dolle boel, door straatjes en stegen werden we gemanoeuvreerd en voortdurend
zaten scooters en tuktuks ons toeterend op de hielen.

Ondertussen eten we de lekkerste dingen, veel vegetarisch, wat hier heel gewoon is.
Er worden veel meer verschillende kruiden gebruikt, wat meer variatie aan smaken geeft.
Ik zal er eens een foto van maken.

Morgen vertrekken we naar Agra, de stad van de Taj Mahal.