Vrijdag 19 april busreis Ranakpur naar Udaipur

20 april 2019 - Udaipur, India

We gingen vandaag via Ranakpur naar Udaipur. In het begin reden we nog langs de hoofdweg,
die wegen zijn prima, het zijn zelfs tolwegen.
Henk kan zich niet herinneren dat die wegen er in 2000 al waren,
waarschijnlijk niet.
Daarna ging de weg over in een zgn. provinciale weg, die zijn gezelliger,
mensen staan te zwaaien langs de weg.
In een dorp waren 2 mannen op paarden,
fraai uitgedost met om hen heen mannen die op trommels sloegen.
Tamara vertelde dat dit een aankondiging was voor beider aanstaande huwelijk.
Ze treden tegelijk in het huwelijk, want dat maakt het feest, dat 3 dagen duurt, goedkoper.

In Ranakpur staat een mooie Jaina-tempel. Het Jainisme is ontstaan als reactie op de verstarring
in het Hindoeïsme en het Boeddhisme. Vooral eerbied voor het leven neemt hier een grote plaats in.
Het doden van ieder levend wezen wordt volstrekt verworpen,
Jaina’s zijn vegetariërs en gebruiken geen leren voorwerpen.
Sommige jaina’s dragen zelfs een mondkapje om te voorkomen dat ze per ongeluk een vliegje inslikken.
Witte kleding is voor hen kenmerkend tijdens rituelen in de tempel.

Na dit bezoek, waar we ook nog met een ‘ooohmmm’ meditatie werden vereerd, reden we verder naar Udaipur.
We zitten nu op het dak van het hotel met uitzicht op het stadspaleis.